אפגן וויגס בבארבי: נאמנות ותשוקה.

המופע של האפגן וויגס אמש בבארבי היה כל מה שציפו ממנו: מרגש, מופרע ומלא באהבה.

גרג דולי, סולן האפגן וויגס, ידוע בחיבתו הרבה לישראל. הוא הגיע לכאן בשנים האחרונות עם כל פרוייקט אפשרי שלו: אם זה עם הטויילייט סינגרס, אם זה הגאטר טווינז, ביחד עם מארק לאנאגן, גם הוא חובב ישראל נודע. אמש (וגם ביום שישי) קיבלנו את הדובדבן שבקצפת, לפחות לטעמי.

האפגן וויגז לא הופיעו ביחד 13 שנים. ב2001, כשהתפרקו, טען דולי שוב ושוב, כי אין סיכוי שהם יתאחדו. מי שרוצה לקחת את הדוגמא הזו ולהשליך ממנה על להקות אחרות, עושה זאת על אחריותו בלבד.

כשהתכוננתי להופעה האזנתי הרבה לחומרים של האפגן וויגס (בעיקר לאוסף המצויין Unbreakable). שאלה אחת שחזרה ועלתה בראשי היא מדוע, בעצם, האפגן וויגס לא הפכו לנירוונה או לפרל ג'אם. יש להם סולן כריזמטי בצורה בלתי רגילה, שירים מלודיים, חלקם פופיים מאוד' השפעות של Fאנק ומוזיקה שחורה. אחרי ההופעה הפנומנלית אמש השאלה הזו רק התעצמה. ייתכן שיש קשר לורסטיליות העצומה של ההשפעות שגרג דולי הביא, בעיקר מתחום המוזיקה השחורה. האפגן וויגס שילבו אמש קאברים או רפרופים בכיוון הזה.לפרנק אושן, שנחשב ליורש של פרינס, ב Love Crimes, שבו הוא גם עשה מחווה למייקל ג'קסון, עם כמה שורות מ Smooth Criminal. לפרינס עצמו עם הסיומת ל Faded, שנלקחה ישירות מהסיומת של Purple Rain דולי הראה אמש, כמו גם בהקלטות האולפן שלו, שהוא למעשה זמר סול במסווה של סולן רוק. בקאברים האלה הוא הניח שגם לקהל שלו יש טעם מגוון שכזה, ונדמה לי שבצדק. במובן הזה, אפשר לטעון כי האפגן וויגס הם לגראנג' מה שפיית' נו מור הם למטאל.

הקהל אמש בבארבי חיכה להופעה הזו שנים רבות. היה ניתן להרגיש את החשמל באוויר, את ההתרגשות הזו, עוד הרבה לפני שהלהקה עלתה לבמה. וכשהיא עלתה, כמובן, כבר היה ברור כיצד הקהל מרגיש. גרג דולי והחברים לא בזבזו רגע, ומיד התחילו עם Blame, etc. מתוך Black Love. לא בדיוק פתיחה הדרגתית. כבר בשיר הראשון הבנו שיהיה מופרע למדי.

ההופעה לא עצרה ולו לרגע, טור דה-פורס של רוקנרול, שכמעט לא נותן לך לנשום בין שיר לשיר. עם ביצועים נהדרים לקלאסיקות כמו Turn on the Water מתוך Congregation המופתי, או Gentlemen. בתוך אותו טור דה-פורס, היו כמה עצירות להתרעננות, בדמות בלדות מרגשות במיוחד, שאיפשרו לשמוע את הקול המופלא הזה של דולי, שלא מבעד לקיר עצום של דיסטורשן. למשל, ביצוע מופלא ל 66, הכמעט פופי, או See And Don't See, שיר חדש שהם הקליטו אחרי האיחוד, קאבר ל Marie Lyons. דווקא הבלדות האלו היוו בעיניי את השיא של ההופעה.

במהלך ההופעה, בהתאם לאהבה חסרת הגבולות של הקהל הנאמן, דולי החזיר בדאגה להנאה של הנמצאים בו. כשראה שיש מספר אנשים בקהל שדוחפים ופוגעים בהנאתם של האחרים, הוא עצר והעיר להם. ב See And Don't See הוא מצא לנכון לרדת לקהל, לשיר מתוכם, גם אם זה יקשה על הטכנאים שנאלצו להתעסק עם הכבל של המיקרופון כדי שזה יתאפשר. במהלך אותו "טיול" ברחבת הבארבי, דולי לא נרתע מהאהבה העצומה של הקהל כלפיו, וקיבל אותה בזרועות פתוחות. לפעמים נדמה לי שבשביל רגעים כאלה בדיוק אני כל כך אוהב הופעות.

הקהל שהראה, כאמור, אהבה אינסופית, קיבל הדרן בן חמישה שירים, ביניהם הלהיטים Come See About Me(קאבר לסופרימס), Debonair, וחביב הקהל Omerta. אבל הקהל לא הסתפק בזה, והצליח להחזיר את הלהקה להדרן נוסף ולא מתוכנן, עם ביצוע מכוסח ל Helter Skelter של הביטלס.

הקהל, שהגיע כבר שבוי ומאוהב מלכתחילה, קיבל הופעה נפלאה, שגם הקהל הפחות נלהב יסכים שהייתה פנומנלית באמת. השילוב בין הנאמנות חסרת הפשרות של הקהל, והתשוקה העצומה בביצועי הלהקה הביאו לכדי ערב בלתי נשכח בבארבי. אם תוסיפו לכך את התלאות, הסמים, הכלא שבו חברי הלהקה נפגשו לראשונה, עשויים לגרום לכם להיזכר בלהקה ישראלית שאליה התייחסתי בכותרת.

כבונוס, קבלו הקלטה מלאה של ההופעה.

מודעות פרסומת

3 תגובות (+הוסף את שלך?)

  1. מיכאל גינזבורג
    יונ 17, 2012 @ 14:58:41

    לפני בואם, או ההכרזה על בואם, מעולם לא שמעתי עליהם. כיף להכיר!

    הגב

  2. עודד
    יונ 17, 2012 @ 15:29:07

    לא הייתי בהופעה, אבל ההתלהבות שלך מדבקת וגורמת לרצות להיות בה 🙂

    הגב

  3. יהונתן
    יונ 18, 2012 @ 23:39:19

    כרגיל, כתיבה זורמת וכמו שהמורה חדווה הייתה אומרת- מאלפת.
    הייתי שמח ללינק אופ-טופיק של Faith No More, סתם בשביל להבין את האנלוגיה (אין לי מושג אם אי פעם שמעתי אותם, אולי כן..), וגם להתיחסות למחיר הכרטיסים.
    פעם הבאה שאתה בעיר, דיר באלאק.. (!).
    נ.ב. Helter Skelter*, ולא כמו שכתוב..

    הגב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: