שלב הזריחה – ביקורת-לא-ביקורת על החדש של בק

יש ללחוץ על הפליי,
במקרה שהאלבום נמצא לכם כבר בתוך תיקייה נחמדת במחשב או בכל נגן אחר, עדיף להשמיע את השיר במלואו.

בלילה השחור אני עומדת מול הים, רוח קרירה מדגדגת את אצבעותיי ומנסה להוביל אותן פנימה אל תוך המים. חולצת הטריקו הארוכה אינה עוזרת לי להתחמם, גם לא מכנסי הפיג'מה האפורים, בטח ובטח גם לא רגליי היחפות. אני מביטה אל הגלים הגבוהים, הקצף יוצא מהם כמו בא מבין שיניו מאיימות של כלב זועם וחולה, מתריע מפני סכנה שתישקף במקרה ואצעד כמה פעימות פנימה ואכסה את ראשי במלח של הים התיכון. ולמרות התזוזה של הטבע, אני נותרת איתנה כשרק המחשבות שלי מתנדנדות בין לבטים. האם אקח את אותם צעדים, אחוש איך אני מאבדת את נגיעות כפות רגליי הקפואות באדמה ואתחיל לשחות אל עבר קו האופק שלא נגמר? האם אשאיר את הזמן, הזכרונות והאנשים מאחוריי ואחכה לבוקר כשאני צפה על פני גלים שיקחו אותי לאן שירצו? קול צופרי מכוניות נשמע מאחור ומעיר אותי מנדידותיי, ואני שבה להסתכל על הים מבחוץ. הרוח ממשיכה לפרוט מנגינה אקוסטית על אצבעותיי, מרימה אותן אט אט למעלה, כאילו זה עתה מרחפות על פני האוויר המקפיא והגלים משיבים לי בצלילי כינורות. אני מרימה את ידי השמאלית ומדמה לעצמי כאילו אני זו ששולטת באותם גורדי שחקים מימיים, כאילו אני זו שמזמנת אותם להתקרב, אך לא יותר מדי, בעוצמה שתגרום להם להיסחף לחוף ולחזור בבושה אל ביתם. באותו רגע יש בי את הכוח להפעיל את הים, לשחק ברגשותיו, להראות סימנים של זרימה ובסופו של דבר לוותר על התענוג שיביא עמו את שלוות החופש, ואת בואו של הסוף שמגיע לכל מי שמוצא עצמו טובע בלב ים. אני לבד מול המים, יכולה הכל עליו והוא יותר עליי, הקור מקפיא אותי ועם זאת אני ממשיכה לכשף את הים עם ידיי הרועדות. רק לבד זה קורה, רק לבד זה מגיע, התבודדות. לכמה שעות הסוף נראה פיתרון, המחשבות מרטיבות את העיניים, ומאמץ הקרב מול הגלים מאיים לקרב את נקודת השבירה. הדמעות מתרסקות על החולצה החומה, אך הגוף מסרב לוותר ללב החלוש שרוצה לצלול עמוק, ומגרש בעזרת הדמיון כל מה שיאיים להטביע אותי. ולמרות הנוקשות, שום דבר לא נשאר כמות שהוא, והטבע מתקיים במחזורו, השמיים כבר לא שחורים. הבוקר מעיר את השמש להראות סימנים של תכלת על השמיים ולאפשר ללב להאמין שיש אחרי הכל תקווה. היד הקפוצה מתרככת מול הגלים המתחלשים, הגוף מתקפל אט אט ולבסוף נשכב על החול הרטוב. קולות הצופרים מתרחקים ממני ומשאירים מאחוריהם הד של קול מוכר, ובעוד אני צופה בתכול המעודד, אני מבינה שמה שמתקרב אליי הוא קולו של בק הנסן, ומה שגרר אותי להרגיש ולכתוב את כל זה הוא האלבום החדש שלו, "Morning  Phase". אני קמה מהמיטה, בידי הסמארטפון שמנגן לי את האלבום, האוזניות מפרידות ביני ובין הרעש של דיזנגוף בשעות הערב, ברקע חושך מוקדם של חורף ואני רוצה לחזור לאותה פנטזיה. אז אני שמה את ראשי על השמיכה, מתקפלת בתוכי, לוחצת על הנגן שיתחיל הכל מהתחלה ועוצמת את עיניי.

140117-beck-morning-phase-cover-art

בבוקר מתחיל האלבום החדש של הסינגר-סונגרייטר המגוון ביותר שיש, בשעות בהן אנחנו נמצאים בעיקר במצב מאוזן ומעדיפים לדחות את קיצה של שינה טובה-לא-טובה. דווקא מתי שמתחיל הכל מחדש, בק מסתכל על הרגע וכבר מתגעגע אליו. במילותיו הוא מצייר תמונות של כבישים ללא סוף, דרכים שמאפשרות לברוח אל השקט, אל כפר הקאנטרי הקרוב שימלא את הלב בצלילים של בנג'ו, פדאל סטיל וכמובן גיטרות אקוסטיות. אי אפשר שלא להשוות את האלבום ל"Sea Change" המשובח מהעשור הקודם: ההתחלה היא אותה התחלה, ושני האלבומים נוגעים בים ובתנודותיו, ברגעי קיצון של גאות ושפל, ומשתמשים בכינורות כדי להעביר את הלב עוד מסע מרגש. שיר כמו "Heart is a Drum" מזכיר את קרוסבי, סטילז ונאש, "Turn Away" את סיימון וגרפונקל ו-"Country Down" מחזיר לימים של ניל יאנג ורוח ערבה חמימה. קולות הרקע כאילו מגיעים מן המצולות, כאשר בק מגיע לתהומות של נפש פצועה הוא צועק, כשהוא נסחף לחוף הוא רגוע, קולו לפעמים כמו מגדלור שמסמן להתעורר מתוך אותם חלומות שהם המגינות של האלבום הזה. למרות הדמיון לחומרים הקודמים ולאמנים אחרים, בק שומר על שוני בין שיר לשיר, ומצדיק ציפייה של שש שנים מאז אלבומו האחרון לחומר רשמי חדש. תמיד הערצתי את הורסטיליות, ועכשיו אני מלאה בהודיה שהוא גרר אותי מהמלחמות הקטנות שלי עם הראש אל כיוון המחשב, כדי שאקליד לכם את ההמלצה הזו.

2014, אני אוהבת אותך. עכשיו אפשר קצת חורף?

הערה

תגובה אחת (+הוסף את שלך?)

  1. פיני
    מרץ 03, 2014 @ 01:18:18

    כתיבה יפה. אלבום נפלא.

    הגב

להשאיר תגובה

