גיבור-על: על הסרטים של ג'ף ניקולס

jeffnichols_BTS.jpg

בראיונות לסרט "הסיפור של מאד" (אותו כתב וביים ג'ף ניקולס), שאלו את ריס ווית'רספון ומת'יו מקונוהיי מה היה גורם המשיכה שלהם, שני שחקנים ברמת סלבריטאיות גבוהה, לעבוד על סרט אינדי-שמינדי כזה. הראשונה ענתה שהיא מעולם לא קראה תסריט שמתאר את הדרום ממנו היא באה בצורה כל כך מושכת ועדינה. השני אמר שהוא יותר נמשך לדמות של מאד, מישהו שנאמן בלי תנאי לאנשים שהוא אוהב. את מייקל שאנון שאלו למה הוא חוזר לעבוד בכל פעם עם  ג'ף ניקולס (הוא כיכב בשלושה, שחקן משנה באחד) והוא ענה שבכל פעם ניקולס יוצר משפחה קטנה, ומכניס אותה לבית שלו ושל הוריו לארוחות והפסקות, הכל אצלו ללא יומרה עם נטייה להצטנעות סקסית (הערה שלי). שלושת האימרות הללו אולי מסכמות בצורה הכי מדויקת את הסרטים של ג'ף ניקולס, הכותב-במאי שהפך להיות אחד האהובים עליי. הוא אוהב את הדרום האמריקאי, ומאכיל בכפית כל אחד שמסתכל על הצד הזה של ארה"ב בעיניים רומנטיות. הוא עדין בתיאור שלו של האנושות, תמים בהרבה מאחרים ותמיד עם עם רגליים מקורקעות שיודעות מהם המקורות של רובנו. כדי להבין את גורם המשיכה שלי אל הסרטים של ניקולס, הנה פוסט המלצה על ארבעת סרטיו של היוצר המחונן.

אין פה ספיילורים, גם לא הוספתי טריילרים כי לאחרונה אני שמה לב כמה הם יכולים לפעמים להרוס סרטים ולפעמים אפילו להרוס הפתעות שחשובות לחוויה של הצפייה בסרטים.

1. הסרט את שמו לא תרגמו לעברית -"Shotgun Stories"

shotgun בקצרה: סיפורם של שלושה אחים, לכל אחד שם שמשמעותו היא "ילד". לאחר שהאבא שנטש את השלושה בילדותם נפטר, נוצר מערבון דו-קרב בין שתי קבוצות של אחים.
למה לראות:  קודם כל – הדרומיות. שלושת הגיבורים הילדיים של הסרט אינם חכמים במיוחד, הם דייגים פשוטים שלא יודעים הרבה על החיים וככאלה הם פועלים בעיקר מהרגש ומהנאמנות שיש להם אחד לשני. הנאמנות הזו אמנם קוסמת בעיני הצופה, אבל היא גם הגורם המרכזי שמביא למלחמה שכהרגלה תובעת לעצמה כמה קורבנות ולקחים אישיים. בתוך הדרומיות הזו הציג ניקולס את הפשטות, את החיים הצנועים שלא מצריכים יותר מדי משאבים, את השקט מסביב ואת התכונות האנושיות החיוביות שטבועות בכל אחד מאיתנו.
השמות הבנאלים של הדמויות מראים כמה לא חשוב איך קוראים לכל דמות, כי בסופו של דבר יש את הילדים האלה בכל אחד מאיתנו.
דבר שני: מייקל שאנון, השחקן חוזר לשחק בכל אחד מהסרטים שלו, ולכן גם יהיה מוטיב חוזר פה. מי שראיתי אותו בהתחלה כג'נרל זוד אימתני משחק ייאוש, כעס ואכזבה מהמקום הכי פנימי ושקט. יש בסרט הזה הרבה דרמה, אבל היא נעה על מים שקטים בזכותו של השחקן בעל העיניים האניגמטיות.
למה הוא יכול להיות בעייתי: האיטיות שלו, יותר מאשר עלילה, הסרט הזה בא לתאר סיטואציה, מקום ואת מה שעובר על דמויות של היום-יום.

2. "סערת רוחות" – "Take Shelter"

take_shelterבקצרה: אבא למשפחה מתחיל להזות ולחלום על חזיונות אפוקליפטים שונים המאיימים על שלום ביתו. ככל שהחזיונות הופכים שכיחים יותר, כך האבא מאבד את היכולת להבדיל בין מה שאמיתי למה שלא.
למה לראות: כמו השמן המטפטף בסיוטיו של הדמות הראשית, ככה צצו זרזיפים של חשש  בליבי מפני המדע בדיוני בזמן הצפייה הראשונה שלי בסרט. ישנם סרטי מד"בי רבים אשר מתחילים כסיפור פשוט וברגע שהסרט הופך על-אנושי, הם מאבדים כל נגיעה למציאות וכל הסיפור שסופר בהתחלה הולך לאיבוד,  זה לא המקרה פה. הסרט לא סטה מקו העלילה, הדמויות השתנו במקביל ישר אליו, והסיפור נותר נאמן לנושא האמיתי של הסרט והיא הדאגה שיש לאב לביטחון הבית והמשפחה שלו, ולא רק זה, הסרט גם מנסה לתאר כיצד מחלה נפשית נראית מנקודת מבטו של זה הלוקה בה. הסוף המוזר יכול בקלות לגרוע מטיב הסרט, אבל כמו שהוא מוזר, ככה הוא פתוח לכמה פרשנויות שיכולות לעשות את הסרט אפילו יותר יפה ונוגע ממה שהוא.
שנייה, לא דיברנו על מייקל שאנון שהופך עוצמתי יותר ככל שהסרט מתקדם, מבחור נורמטיבי הוא הופך למשוגע שהצופה תמיד מאמין לו וככה הוא גם בוכה נואשות ככל שהוא נהיה נואש יותר. אומרת את זה מניסיון אישי של עיניים צורבות כשהתחילו הקרדיטים להופיע בסוף הסרט. בנוסף מתחיל סיפור האהבה של ניקולס עם השחקנים שחוזרים אצלו בסרטים, ביניהם גם כמה מ"התיקון", הסדרה שעונתה הראשונה היא הדבר הכי טוב שקרה על מסך הטלוויזיה שלי. הפעם זה ריי מקינון, כותב העונה הראשונה המושלמת עלי האדמות שמאז אני מאוהבת בו עד כלות נשמתי.
למה לא לראות: שוב, ניקולס אוהב סיפורים, אבל בשביל לא לשכוח את הדמויות בתוכם הוא מעדיף לעשות סרטים בקצב איטי. לפעמים הסיטואציות חוזרות על עצמן, אבל בכל אחת יש מן ההעצמה, וההתקדמות האיטית עושה את השיא הגיוני יותר.

3. "הסיפור של מאד" – "Mud"

mud_ver3בקצרה: סיפור מושלם עם דמויות מושלמות ושחקנים מושלמים כשברקע הפסקול המושלם. שיט, לא יצא לי מתלהב מספיק. שני ילדים תכולי עיניים פוגשים על אי נידח בחור מיוחד בשם מאד. לא רוצה לספר יותר מזה, תתאהבו בעצמכם.
למה לראות: ג'ף ניקולס חזר למקום הולדתו, ארקנסו, ובצילומים מרהיבים נותן מעט מן הכיעור העירוני שלה, והרבה מהאקזוטיות של המקום. בעזרת הפסקול הוא לא רק מתאר אורח חיים דרומי, הוא מכניס אותו בתור דמות, מן אימא שעוטפת את הדמויות ושומרת עליהם בין גבולותיה.
הכוכב של הסרט הוא טיי שרידן המשחק את הדמות הראשית, אליס, ילד שהרעיון התמים שלו לאהבה מתנפץ מול עיניו והוא נלחם כדי להדביק את השברים חזרה. הדמות המסתורית של מאד נחשפת, ולמרות שהסיפור שלו די מוכר למי שאוהב את הז'אנר הזה גם בספרים, קשה שלא להתרגש יחד איתו ככל שעוד דברים עולים לפני המים וצפים על פני השטח. מת'יו מקונוהיי היה האדם שניקולס חשב עליו כשהוא כתב את התסריט עוד בימי הקולג' שלו, וכמה שהוא צדק בליהוק הזה, אין שום יומרה במשחק שלו בסרט הזה, שום ניסיון להיות משהו גדול ממנו. הוא הופך למאד בשיניים, ברגליים ובגישה וקשה לא להתאהב בו תוך כדי הסרט. ריי מקינון חוזר בתפקיד האבא המופנם, שרה פולסון משנה גוון והופכת לאימא דואגת, ריס ווית'רספון גרמה לי לבכות מסה"כ מבט שהיא מחליפה יחד עם דמותו של מקונוהיי והסוף מושלם. רוצים שאחזור על עצמי? סבבה, אז הסרט הזה מושלם.
רגע, אבל מה עם מייקל שאנון? הוא משחק פה דמות מאוד קטנה, אבל גם בתור הדוד המגניב הוא אחלה. תודה לניקולס שכתב לו תפקיד גם בסרט הזה.
למה לא לראות: מושלם.

4. "ספיישל חצות" – "Midnight Special"

midnight-special-posterבקצרה: ילד בעל יכולות מיוחדות נחטף והרשויות מנסות לתפוס את החוטף ואותו. אם אני אספר יותר זה יהרוס את הסרט.
למה לראות: איך אני מתחילה לתאר סרט בלי להרוס אותו? אני אנסה ממש טוב. אז ככה – יש הרבה חורים בסרט, הדמויות המשניות לא מגלות הרבה על עצמן, ואפשר בקלות לקרוא להן דמויות שטוחות. לכן חשוב להקשיב ולהיות מרוכזים ולגמוע כל פרט ופרט עד היסוד כי אחרי זה יהיה אפשר להיעזר בהם כדי לצייר את התמונה הגדולה, וכמה כיף היה לי להשלים את הפאזל כדי להבין כל דמות ומניעיה.
הצלחתי לסבול פה את אדם דרייבר, שעדיין לא מובן לי ההייפ סביבו אבל היי, הוא אחלה קיילו רן, ניתן לו את זה.
יש פה סיפור על נאמנות בין שני חברי ילדות, מוטיב חוזר אצל ניקולס שמקסים אותי בכל פעם מחדש. יש פה סיפור על בן ואבא ומערכת היחסים שלהם, אחד לפעמים בוגר יותר מהממונה עליו, השני תמיד יראה בו ילד שצריך להגן עליו. זה סרט מדע בדיוני שבמקום להתמקד בעל-אנושי יורד אל הפינות הצמודות ביותר לקרקע, כי בסופו של דבר, גם אם אנחנו חיים בעולם מיני רבים, אנחנו עדיין אנשים ומה שמיוחד בנו זה הקשר שאנחנו יוצרים עם אחרים.
ג'ף ניקולס קיווה שהסרט הזה יתקבל בבתי הקולנוע בזרועות פתוחות, אבל זה לא קרה, אני מניחה כי זה בגלל שלא היו פה מספיק פיצוצים ומלחמות, הדברים שבדרך כלל מושכים את הקהל הרחב לקולנוע. באסה לו, אבל קצת כיף לי כי אדם שמצליח בקופות נוטה לאבד את דרכיו העמוקות והמקוריות להגיע ללב הקהל הקטן שלו.
לא יודעת אם צפיתם את זה, אבל יש פה גם מייקל שאנון. הוא מתחיל את הדקות הראשונות של הסרט בתור מישהו אחד וממשיך בתור מישהו אחר. בגילוי אחד הסיפור הופך למשהו אחר לגמרי ומדמות שאנחנו נוטים לא לחבב, הוא משנה צבעים לגמרי. איך מישהו עם פרצוף כל כך מאיים מצליח לרגש במבט אחד? מייקל שאנון, גבירותיי ורבותיי. הילד ג'סטין ליברר הוא פלא, ג'ואל אדגרטון שראיתי אותו בעיקר משחק מוזרים ומפחידים הוא החבר הכי טוב שכולנו רוצים/צריכים וקירסטן דאנסט מדהימה כהרגלה.
למה לא לראות: כי צריך להתרכז, להכיר את פועלו של ניקולס ולהבין דברים ממוטיבים חוזרים אצלו בשביל להבין את הסרט.

בתחילת השנה הבאה ייצא הסרט "לאבינג", סיפור אמיתי על זוג מעורבב-גזעית שרוצה להפוך את נישואיהם קבילים חוקית לאור זאת שהמדינה לא מכירה באהבה בין לבן לשחורה. ניקולס הבטיח שהסרט לא יהיה מונע פוליטית אלא יותר ייכנס אל תוך התהליך הנפשי של בני הזוג, ובקטע הזה אני סומכת עליו במליוני האחוזים.
ניקולס צמא להכרה, הוא לא מתבייש להגיד את זה בראיונות. יכול להיות שהשנה הוא יקבל פסלון מוזהב שיביא לו אותה, אני רק מקווה שזה לא יגרום לו לאבד את הדרך הצנועה שלו לליבם של כמה כולל אותי.

ועכשיו: תמונה משותפת של הניקולס והשאנון.

midnight.jpg

המשך שבת נפלאה,

חן

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: